Motion till Kyrkomötet
Minsta gemensamma nämnare

Mot 2005:69

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att ta fram en form för att visa att minsta gemensamma nämnare för alla nomineringsgrupper/personer som ställer upp i kyrkovalet är: att alla människor är lika värda inför Gud oavsett ursprung, kön, ålder och sexuell läggning och att vår uppgift är att efterlikna Kristus som inte gör någon skillnad på människor.

Motivering

De nomineringsgrupper som ställer upp vid val har och får ha olika åsikter i olika frågor, men om man vill ställa upp i Svenska kyrkans val måste minsta gemensamma nämnare vara att man menar att alla människor är lika mycket värda för Gud.

Denna värdering måste vara grundläggande för den/de som ställer upp i ett kyrkligt val. En självklar, ödmjuk människosyn som säger att alla är lika inför Gud, som grund för arbetet i vår kyrka, får vi inte tumma på. Och man skall inte kunna säga att alla är lika inför Gud, men inte inför människor, för de två sakerna hänger ihop. Vår uppgift är att efterlikna Kristus, som inte gör någon skillnad på människor.

Ett medvetandegörande av denna grundinställning av något slag önskas för de nomineringsgrupper/personer som låter sig väljas.

Göteborg den 22 juli 2005

Vivianne Wetterling